Interna hjälpcentret

Flytta din bokföring från Zervant till SpeedLedger

Artikeln uppdaterades

Välkommen till SpeedLedger!

På den här sidan har vi samlat information som underlättar för dig när du skall komma igång med din bokföring hos oss. Bland annat hittar du information kring hur du exporterar din tidigare bokföring från Zervant och vad du behöver göra för att få med den i SpeedLedger, samt information kring de grundläggande funktionerna i programmet. 

Skapa konto hos SpeedLedger ▾

När du skapar ditt konto hos SpeedLedger och vill ta del av erbjudandet är det viktigt att du följer den här länken för att ta del av erbjudandet. 

Har du Swedbank och sparbankerna fyller du i dina kontaktuppgifter, så kommer vi att kontakta dig för att lägga upp din licens. 

I steg ett fyller du i uppgifter kring hur supporten kan nå dig, vad du heter och vilket lösenord du vill ha till ditt konto. Det är också här du fyller i vilket organisationsnamn och organisationsnummer företaget har:

HC_signup1.png

I steg två får du sedan välja vilken bokföringsmetod företaget har, om du skall redovisa moms, vilken kontoplan du skall ha och hur räkenskapsåret ser ut: 

HC_signup_ska_rm_2.png

När du gått igenom dessa steg kan du sedan logga in i programmet. 

 

Importera din tidigare bokföring ▾

Steg ett: SIE-filen

Din tidigare bokföring importerar du som en SIE-4 fil. För att få med dig all din tidigare bokföring behöver du ha en SIE-fil per räkenskapsår. För att exportera din tidigare bokföring från Zervant gå du in under Rapporter > Grundbok. Där kan exportera filen i SI-format genom att klicka på Ladda ner rapport > Ladda ner i .SI-format. Denna fil kan du sedan ladda upp i SpeedLedger e-bokföring. Om du har flera års bokföring behöver du ladda ned en separat SIE-fil för varje år. 

Obs! Det är viktigt att du laddar ned filen den här vägen. Annars får du en SIE-fil som ej fungerar.

 

zervant1.png 

 

I SpeedLedger laddar du sedan upp din tidigare bokföring under Bokföring > Fler konteringsval > Import SIE. Här väljer du att ladda upp filen som Endast verifikationerSka_rmavbild_2017-10-19_kl._15.30.54.png

Följ de fyra stegen för att ladda upp din SIE-fil. Mer information och den fullständiga guiden kring hur en import av en SIE-fil fungerar hittar du i vår artikel om hur du importerar en SIE-fil. 

Steg två: Ingående balanser

SIE-filen du får från Zervant innehåller dock inga balanser. För att du skall få in dem i i programmet behöver du ladda ned en balansrapport från Zervant, för att du sedan skall kunna lägga in dina balanser i SpeedLedger. Du hittar din balansräkning i Zervant under Rapporter > Balansräkning > Ladda ner rapport

Det är då de balanser som är de utgående balanserna för föregående år som blir dina ingående balanser för detta år. Du kan lägga in dina ingående balanser under Anpassa > Fler inställningar bokföring > Ingående balanser. Mer information om ingående balanser hittar du här. 

En viktig sak att notera är att du som tidigare använt Zervant med största sannolikhet använt ett annat försäljningskonto som standardförsäljning än vad som ligger inlagt.  Detta innebär också att när du importerar din fil kommer inte våra momskoder att följa med. Detta gäller både för försäljningskonton och kostnadskonton. För att du skall få med momskoderna på kontona behöver du gå in under Anpassa > Kontoplan. Där behöver du sedan leta upp det konto du använt för försäljning (vanligtvis konto 3000 i Zervants system) och klicka på det. Du får då upp en meny som heter Ändra kontoinställningar. I den menyn skall du ändra så att det under raden Använda moms står Tillåts, momstypen skall ställas in som Försäljning, och sedan momskod 150 om du vill ha 25% moms som standard. Efter du gjort detta kommer den moms du bokför på det kontot framöver komma in på rätt ruta i din momsrapport.

På samma sätt behöver du också se över dina kostnadskonton. Den allra vanligaste momskoden är 51, vilket motsvarar 25%. Här kan du se alla momskoder i programmet. 

Du kan också ta kontakt med vår support om du känner att du behöver assistans i hela proceduren, så hjälper vi dig att komma igång. 

Autokonteringen ▾

Hjärtat i bokföringen är vår autokontering. Den hittar du genom att gå in under Bokföring > Autokontering. Det är här dina bankkontohändelser kommer visas. För att de skall komma in i autokonteringen behöver du göra en överföring av dina händelser. Det lättaste sättet att göra detta är via mobilt bankid.

För att göra överföringen kan du klicka på knappen som heter Hämta nya bankkontohändelser som du hittar i övre högerkant i autokonteringen:

Ska_rmavbild_2017-08-29_kl._09.06.35.png

Har du inte mobilt bankid kan du också välja att klicka på Jag har inte mobilt bankid. Då kommer du istället att få en guide som förklarar hur du gör en överföring via vårt webbläsartillägg.

I autokonteringen väljer du sedan det bokföringskonto du vill ha som motkonto till betalningen eller intäkten. De händelser som skett tidigast kommer ligga längst upp i autokonteringen. För att det skall bli så lätt som möjligt att hitta i din bokföring rekommenderar vi att du bokför händelserna i turordning, uppifrån och ned.

När du tryckt på OK i autokonteringen kommer händelsen få ett verifikationsnummer. Du kan hitta dina bokförda verifikat under Bokföring > Fler rapporter > Verifikationslista.

Läs gärna mer om autokonteringen i den här artikeln. 

Momsrapport ▾

När du bokför dina händelser i autokonteringen kommer momsen automatiskt räknas upp via den momskod som ligger inlagd på bokföringskontot du väljer. När det sedan blir dags att lämna in din momsrapportering till skatteverket kan du hitta den under Bokföring > Momsrapport 

I momsrapporten följer du steg 1-4 i turordning. I steg 1 kan du se hur din momsrapport kommer att se ut när du sedan lämnar in den till skatteverket.

I steg 2 skapas sedan en datafil, som du i steg 3 kan ladda upp på skatteverkets hemsida. När du sedan gjort detta är det viktigt att inte glömma bort att bokföra momsredovisningen i steg 4.

I den här artikeln kan du läsa en mer detaljerad beskrivning om momsrapportens olika delar.

Egna utlägg ▾

Händer det att du gör egna utlägg i för företagets räkning? I så fall har vi funktionen Egna utlägg som du kan hitta under Bokföring > Egna utlägg. Här registrerar du dina utlägg som du gjort som de ser ut enligt det kvitto du fått när du gjort utlägget. Detta gör du genom att klicka på Nytt utlägg, som du hittar till vänster i bild. En mer detaljerad instruktion kan du hitta här. 

 

Är du nyfiken på hur SpeedLedger e-bokföring fungerar? Här nedan kan du titta på en introduktionsfilm:

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer