Interna hjälpcentret

Radera verifikationer

Artikeln uppdaterades

Om du har bokfört fel kan det vara tidskrävande att korrigera verifikationerna. Du kan i så fall radera utvalda verifikationer. Processen påverkar inte inställningarna i programmet.

Läs mer om att nollställa allt och börja om

Vilka verifikationer kan raderas?

Endast de senaste verifikaten i varje serie kan tas bort eftersom varje serie måste förbli obruten. Du kan radera verifikationer i vilket räkenskapsår du vill.

Om du vill ta bort en korrigerad verifikation måste även korrigeringsverifikationen raderas. Det behöver du hålla koll på om korrigeringen är bokförd i en annan serie än den ursprungliga verifikationen. Om du använder faktureringsmetoden måste du radera verifikationen som innehåller leverantörsbetalningen för att radera leverantörsreskontran.

Om du raderar verifikationer som du har bokfört i autokonteringen kommer transaktionerna åter att visas där och du kan då bokföra om dem på nytt. När en verifikation som berör kundfakturering eller e-dagsavslut raderas återställs systemet. Det innebär att du får pricka av och/eller bokföra fakturorna på nytt samt göra om eventuella e-dagsavslut.

Steg för steg

För att radera verifikationer följer du stegen nedan:

Kontrollera vilka verifikationer du vill ta bort och spara din historik som en SIE-4 fil. Gå gärna in under Bokföring > Fler rapporter > Verifikationslista och skriv ut en verifikationslista som innehåller verifikationerna du vill radera.

Försäkra dig om att du står i det räkenskapsår där du vill radera verifikationer. Gå till sidan Anpassa > Fler inställningar bokföring > Grunduppgifter. Klicka på fliken Övrigt och sedan på länken Supportfunktion. Ange funktionsordet DELETE.

 

Läs igenom informationen och godkänn för att gå vidare.

 

Välj serier genom att bocka i rutorna och ange från och med vilket verifikationsnummer du vill radera. Ange varför du vill radera verifikationerna. Din notering sparas i historiken.

 

För att erhålla engångskoden kontaktar du supporten på telefon 031- 780 06 00, support@speedledger.se eller via chatten i programmet.

Kontrollera att det är rätt verifikationer som kommer att raderas samt skapa en SIE-fil. Filen sparar du på din dator och den fungerar som en backup ifall du ångrar dig och vill läsa in verifikationerna igen. När du har angett engångskoden klickar du på Verkställ raderingen.

 

I sista steget visas en kvittens på att dina verifikationer har raderats. Om det inte går igenom visas information om varför, troligen har du leverantörsfakturor som berörs av borttaget.

Dina verifikationsnummer ställs automatiskt tillbaka när verifikationerna har tagits bort.

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

  • Avatar
    Reza Gholam

    Får man använda engångskoden mer än en gång?

  • Avatar
    Tobias E

    Nej tyvärr bara en gång, men hör av dig så får du en ny kod.