Interna hjälpcentret

Dubbla betalningar & Returer

Artikeln uppdaterades

Det händer ibland att man måste returnera en vara man köpt eller att en kund returnerar varor eller avbeställer redan bokförda tjänster. Detta skall bokföras på samma sätt som köpet eller försäljningen bokfördes.

Det kan också hända att en kund betalar en faktura två gånger och du sedan skickar tillbaka betalningen. Dessa händelser kommer vi hantera i den här artikeln.

 Retur till leverantör ▾

Kostnaden i exemplet bokfördes först som nedan

När du returnerat varorna och fått pengarna återbetalda till dig så bokför du återbetalningen mot samma konton men spegelvänder konteringen som på bilden nedan. Anledningen till att man använder samma konton är att du vill minska din kostnad med den återbetalda summan.

 Retur från kund ▾

Om en kund returnerar en vara eller vill avboka en planerad tjänst så fungerar det på samma sätt. Man använder bara andra konton i bokföringen.

Intäkten bokfördes ursprungligen på följande sätt





Precis som med kostnaden tidigare så vill du när du återbetalar summan till kunden använda samma konton när du bokför detta. Du vill minska din intäkt med det återbetalda beloppet.



Gör du returen kontant via kassan så bokförs händelsen på samma sätt skillnaden är att konto 1910 kassa skall användas istället för kontot för bank (1930).

Dubbelt betalda fakturor ▾

Det kan även hända att kunder råkar skickar in en betalning två gånger, och sedan vill ha tillbaka pengarna. På samma sätt kan liknande scenario även hända dig, att du själv råkar betala en faktura två gånger. Då rekommenderar vi att du bokför detta mot ett så kallat Observationskonto (även kallat OBS-konto). Om du inte har det kan du lägga upp det enligt det här exemplet:

Ska_rmavbild_2017-08-09_kl._15.06.44.png

I autokonteringen bokför du sedan den summa du betalat/fått in som inte skall bokföras som försäljning eller kostnader mot kontot 2998, Observationskonto.

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer