När du köpt en tillgång som du kommer använda under en längre tid (flera år) ska du fördela kostnaden för tillgången över en längre period. En sådan typ av tillgång kallas för inventarie. Kostnaden fördelas med hjälp av avskrivningar. En avskrivning innebär att kostnaden för tillgången fördelas över den tid den används.
Tänk så här: Om du köper en maskin idag så kommer den inte vara lika mycket värd om 5 år. Värdet på maskinen har alltså minskat i verkligheten och genom avskrivning minskar vi värdet på tillgången i bokföringen också. När avskrivningsperioden är slut är tillgången färdigavskriven och den är inte längre en kostnad i form av avskrivning.
Om värdet på tillgången överstiger ett halvt prisbasbelopp måste det bokföras som ett inventarie. Exempel på inventarier är kontorsinredning och maskiner. Även bilar och lastbilar som inte är leasade kan vara anläggningstillgångar. För just bilar och lastbilar finns lite speciella momsregler. Vi rekommenderar att du tittar igenom dessa innan du bokför bilen/lastbilen.
Tänk också på att du måste ha ett anläggningsregister över dina inventarier.
Beroende på vilken typ av inventarie det är ska du använda olika konton för att registrera den. De vanligaste kontona att använda är 1221 Inventarier eller 1240 Bilar och andra transportmedel. Här nedanför visas ett exempel på hur du bokför ett inköp av en inventarie för 50 000 kr med 25 % moms:
1930 Kredit 50 000
1221 Debet 40 000
2641 Debet 10 000
Det finns tre huvudsakliga metoder för avskrivning: planenlig avskrivning, räkenskapsenlig avskrivning samt restvärdesavskrivning. De två sista är skattemässiga avskrivningar, så kallade överavskrivningar, som man får lov att göra för att öka den avskrivning man gjort enligt plan.
Planenlig avskrivning
Det innebär att tillgångar ska skrivas av över den ekonomiska livslängden efter en systematisk plan som fastställs vid anskaffningstidpunkten. På så sätt fördelas anskaffningsutgiften för tillgången över dess användningstid i företaget. Detta betyder att man bestämmer en ekonomisk livslängd, det vill säga hur länge inventarien beräknas användas i företaget. Förenklingsregeln enligt K2-regelverket säger att man kan bestämma en femårig plan som sin planenliga avskrivning, dvs 20% per år oavsett den ekonomiska livslängden.
Räkenskapsenlig avskrivning
Avskrivningen görs på tillgångens beräknade livslängd. Som lägst kan en inventarie ha en livslängd på tre år, standard är oftast fem år. Räkenskapsenliga avskrivningar är en skattemässig justering som behöver bokföras om man väljer att göra det.
Räkenskapsenlig avskrivning kan ske enligt två alternativ:
Enligt alternativ 1 (huvudregeln) får du dra av högst 30 procent av:
- inventariernas bokförda värde vid årets början (=förra årets utgående värde),
- ökat med värdet av de inventarier som du skaffat under året och som fortfarande finns kvar vid årets slut,
- minskat med betalning för inventarier du sålt under året som du skaffat till verksamheten tidigare än detta år,
- minskat med försäkringsersättning du fått för inventarier som du skaffat tidigare än detta år,
- minskat med ersättningsfond som du använt.
Enligt alternativ 2 (kompletteringsregeln) får du full avskrivning på fem år, alltså motsvarande en årlig avskrivning på 20 procent. Du måste veta anskaffningskostnader och anskaffningsår för de inventarier du köpt de senaste fyra räkenskapsåren (och som fortfarande finns kvar i verksamheten).
Restvärdesavskrivning
Restvärdesavskrivning liknar huvudregeln för räkenskapsenlig avskrivning och är som en förenklad variant av den. Den största skillnaden är att vid restvärdesavskrivning behöver det skattemässiga värdet inte stämma överens med det bokförda värdet.
Restvärdesavskrivning får ske med högst 25 procent av avskrivningsunderlaget.
Om du redovisar inkomst av näringsverksamhet på blankett NE eller Inkomstdeklaration 2, 3 eller 4 kan du använda dig av denna hjälpblankett från Skatteverket för att räkna ut dina avskrivningar.
Om du tycker att det är lite krångligt att räkna på avskrivningarna så rekommenderar vi att du kontaktar en konsult för mer hjälp.
Vanliga konton som används vid planenliga avskrivningar
- 1229 Ackumulerade avskrivningar inventarier
- 1249 Ackumulerade avskrivningar bilar
- 7832 Avskrivningar inventarier och verktyg
- 7834 Avskrivningar bilar och andra transportmedel
I exemplet nedan är inventariens värde 50 000 kr och den beräknade livslängden är fem år. Enligt förenklingsregeln gällande planenliga avskrivningar kan tillgången skrivas av med 10 000 kr per år (50 000 kr delat på 5 år = 10 000 kr).
Du bokför avskrivningen i manuell kontering på sista datumet i ditt räkenskapsår. Bilden nedan visar ett exempel på hur konteringen kan se ut.
1229 Kredit 10 000
7832 Debet 10 000
En sådan här kontering gör att dina tillgångar minskar, och dina kostnader ökar. Eftersom avskrivningen inte är en ny affärshändelse ska ingen moms bokföras. Notera även i anläggningsregistret vilken inventarie som skrivits av och årets avskrivningsbelopp.
Jag försöker ta reda på vad jag gör när avskrivningsperioden är slut. men hittar ingen information om det.