Innan man startar ett företag har man ofta kostnader. Dessa kostnader kan du under vissa förutsättningar få dra av kostnaden tillsammans momsen.
Om du köpt in varor eller tjänster i nära anslutning till företagsstarten får du dra av kostnaden och momsen om det köptes in syfte att användas i företaget. Du kan däremot inte i efterhand dra av kostnader i ditt företag på produkter eller tjänster som du köpte in i syfte att använda privat, men sedan tänkt använda det i företaget.
Exempel 1: Ludvig har precis startat ett café. 2 månader innan företaget registrerades köpte han en elvisp för användning i det privata hemmet men kommer sedan på att han kan använda den i sin verksamhet. Ludvig får då göra avdrag för kostnaden men inte momsen eftersom han köpte elvispen för privat bruk.
Exempel 2: Ingela har precis startat en frisersalong. Strax innan hon får sin f-skattsedel hittar hon den hårfön hon tänkt använda i sin salong, och som dessutom är nedsatt i pris, hon bestämmer sig därför för att slå till. Ingela får då göra avdrag för kostnaden och momsen av hårfönen eftersom den köptes in i syfte att användas i verksamheten.
De kostnader du tar upp innan företagsstart bokför du på räkenskapsårets första dag.
Förutsättningar:
- inköpet har skett under startåret och/eller året före. Om verksamheten kom i gång 2023 får du dra av de utgifter du haft under 2022 och 2023
- det är en sådan kostnad som du skulle få dra av också efter att verksamheten kommit i gång, det vill säga de kostnader som behövs för din verksamhet
- du inte har dragit av utgiften tidigare, till exempel i en annan verksamhet
- det är fråga om sådana inköp som du skulle få dra av direkt vid inköpet, till exempel förbrukningsartiklar
- det inte avser inventarier som du redan i samband med starten tog in i verksamheten till ett beräknat anskaffningsvärde (se nedan).
Här kan du läsa mer om vad som gäller på Skatteverkets hemsida: Skatteverket - Utgifter innan verksamheten har kommit i gång
Kommentarer