Interna hjälpcentret

SEB Företag - kontantmetoden

Artikeln uppdaterades

För dig som har SEB Företag och bokför enligt kontantmetoden används open banking för att koppla ihop bokföringen med din bank. Detta är kostnadsfritt.

För att du ska kunna hämta dina bankkontohändelser behöver du ge ditt medgivande till vår open banking partner Open Payments*. Detta behöver göras en gång var 180e dag och du kommer få en påminnelse i god tid innan det är dags att förnya medgivandet.

Om du inte förnyar medgivandet innan det löper ut kommer du ha möjlighet att göra detta inom 3 månader från dagen medgivandet upphörde. Är ni flera användare behöver endast en skapa medgivandet så kommer det fungera för alla. Observera att den som ger medgivande måste vara behörig i banken. 

Du kan se hur länge medgivandet är giltigt högst upp i autokonteringen.

När du gett oss medgivande kommer dina bankkontohändelser hämtas automatiskt i bakgrunden utan att du behöver göra något.

 

Börja processen genom att klicka på knappen "Ge medgivande" i den blå rutan till höger i autokonteringen:

Medgivande blå ny.png

 

Läs texten och klicka därefter på "Starta":

Medgivande ny starta ram Företag.png

 

Öppna BankID appen och scanna QR koden:

Medgivande ny QR ram.png

 

Bekräfta att du godkänner genom att signera i BankID appen:

 

OP Europe.png

*Vad är Open Payments?Open Payments är en partner till SpeedLedger och hjälper oss att hämta dina bankkontohändelser via open banking. Open banking är en del av PSD2, vilket är ett EU-direktiv som säger att alla banker skall ha ett API som tredjepartsleverantörer kan använda. Open banking är ett led i att skapa transparens på den finansiella marknaden samtidigt som säkerheten ökas genom att nya och högre krav ställs på bankerna.

 

När signering är genomförd är medgivandet giltigt i 180 dagar:

Medgivande ny klartram Företag.png

 

 

Om något går fel under processen kan du försöka igen, alternativt kontakta oss.

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer