Interna hjälpcentret

Fullmakt Handelsbanken

Artikeln uppdaterades

SpeedLedger använder sig av open banking för att koppla ihop bokföringen med din bank. Så för att du ska kunna hämta dina bankkontohändelser behöver du ge ditt medgivande till vår open banking partner Open Payments. Detta behöver göras en gång var 180e dag och du kommer få en påminnelse i god tid innan det är dags att förnya medgivandet. När du gett oss medgivande kommer dina bankkontohändelser hämtas automatiskt i bakgrunden utan att du behöver göra något.

Mer om medgivandet och Open Payments kan du läsa här. 

Observera att om du har ditt Handelsbanken Business Card kopplat i autokonteringen hämtar du nya händelser med webbläsartillägget. Info kring detta hittar du här.

 

En viktig sak är att du behöver ha korrekt inställning i banken gällande utbetalningar (SHB Företag). Om du har felaktig inställning kommer utbetalningar inte föras över till bokföringen.

Dubbelkolla att du har korrekt inställning i banken gällande utbetalningar ▾

För att utbetalningar ska föras över till bokföringen behöver du säkerställa att inställningen för redovisning av bankgiroutbetalningar är inställd på styckvis i internetbanken. 

Detta görs genom att logga in i internetbanken, gå till Konton och kort > Välj bankkontot som är kopplat till autokonteringen > Kontoinformation > Kontotransaktioner, klicka på den blå länken "Inställning för redovisning av bankgiroutbetalningar" och välj därefter "Visa varje utbetalning styckvis". Bekräfta genom att klicka på Ändra och scanna/signera med mobilt BankID.

Observera att detta inte gäller händelser bakåt i tiden så om du saknar utbetalningar som redan skett i banken behöver du föra över händelserna med webbläsartillägget. Mer om detta kan du läsa här (Handelsbanken Företag) och här (Handelsbanken Privat).

 

Här kan du se en film med hela flödet hur man väljer att visa varje utbetalning styckvis:

Internet bet SHB 2.gif

 

Säkerställ även att det finns en fullmakt i internetbanken för självbetjäningstjänster - tilläggstjänst API Företag. Om du inte har denna fullmakt behöver den registreras. Fullmakten måste registreras av den som är firmatecknare/ägare i banken och därefter kopplas samman med den person som ska ge medgivande i autokonteringen.

Observera att signering sker med kortläsare om du loggar in med kortläsare i internetbanken, annars sker signering i form av scanning av pass eller nationellt id-kort. 

Följ guiden nedan för att aktivera självbetjäningstjänsten - tilläggstjänst API Företag ▾

REGISTRERA NY FULLMAKT

1. Logga in i Handelsbankens internetbank.

2. Klicka på Min profil/Meny > Fullmakter > Registrera ny och välj alternativet "Självbetjäningstjänster":

Registrera fullmakt klar.png

 

3. Bocka i rutan för "Internet Företag - tilläggstjänst API Företag" och klicka därefter på Klar:

Registrera ny klar.png

 

4. Bekräfta valet genom att klicka på Klar:

Registrera ny 2 klar.png

 

5. Slutligen klicka på Utför:

Registrera fullmakt utför.png

 

6. Signera med kortläsare eller mobilt BankID beroende på vilken metod du loggade in med.

 

Här kan du se en film med hela flödet hur man registrerar ny fullmakt för självbetjäningstjänster:

Fullmakt SHB 2.gif

 

 

KOPPLA SAMMAN FULLMAKT 

1. Klicka på Hantera fullmakt > Koppla samman. Välj fullmaktstagare (den person som ska ge medgivande i autokonteringen), bocka i "Självbetjäningstjänster" och klicka Ok. Lämna datumfältet blankt:

Koppla samman 1 klar.png

 

2. Bocka i rutan S004 "Internet Företag - tilläggstjänst API Företag" och klicka på Utför:

Koppla samman 2 klar.png

 

3. Bekräfta genom att signera med kortläsaren om du loggade in i internetbanken med kortläsaren. Annars sker signering i form av scanning av pass eller nationellt id-kort. Följ instruktionerna på skärmen.

 

Här kan du se en film med hela flödet hur man kopplar samman fullmakten med fullmaktstagaren:

Koppla samman SHB.gif

 

 

Om du tidigare hämtat nya bankhändelser med antingen mobilt BankID eller webbläsartillägg och byter till ovan sätt att hämta nya bankhändelser så kan det eventuellt vara så att det kommer in dubbletter i autokonteringen för den dagen då metod för hämtning ändrades. Om detta sker så kan du välja Mer > Redan bokförd på annat sätt i autokonteringen för de bankhändelser som är dubbletter, alternativt ändra startdatum för avläsning av bankkontot till dagen efter dubbletterna visas. Detta görs via Anpassa > Fler inställningar bokföring > Kontokopplingar, klicka på raden för bankkontot som är kopplat till autokonteringen och ändra startdatum för avläsning. 

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer