Om du har fått en saldodifferens i din autokontering stämmer inte saldot på ditt bankkonto överens med saldot på det aktuella bokföringskontot för bankkontot (vanligtvis bokföringskonto 1930).
När du fått en saldodifferens möts du av ett påminnelsemeddelande i din autokontering som talar om att något inte stämmer. Saldot på bankkontot kan antingen vara större eller mindre än bokföringskontot.
För att ta reda på vad saldodifferensen beror på kan du följa dessa steg:
Uppdatera informationen från din bank ▾
Du kan hoppa över detta steg ifall du har e-bokföring via Swedbank
Börja med att uppdatera överföringarna från Internetbanken till din e-bokföring, överför fram till dagens datum eller enligt de anvisningar som finns i din autokontering.
Läs mer om överföringar från din bank till e-bokföring
Har du en kredit på bankkontot? Läs mer här!
Om du har en kredit på bankkontot (exempelvis checkräkningskredit) så kan du få en saldodifferens på grund av detta. Det beror på att vi läser in saldot på bankkontot och jämför det med händelserna som skett på kontoutdraget. Dessa skiljer sig om man har kredit eftersom du då vanligtvis har ett större saldo på bankkontot än summan av händelserna på kontoutdraget. Skillnaden mellan dessa är den kredit som du har tillgänglig.
Det kan vara dina ingående balanser som inte är uppdaterade från föregående år. Om du fört in ingående balanser manuellt kontrollera att dessa är korrekta. Du kommer till ingående balanser genom att gå via Anpassa > fler inställningar bokföring > ingående balanser.
Startdatum för avläsning av bankkonto ▾
Kontrollera vid nystart att bankkontots avläsningsdatum har blivit korrekt inställt, så att alla händelser finns synliga i autokonteringen. Kontrollera att du kopplat rätt bokföringskonto till aktuellt bankkonto under kontokopplingar.
Stämma av huvudboken mot bank ▾
Saldodifferensen kan också bero på att någonting missats att bokföras alternativt bokförts fel. För att undersöka detta behöver du stämma av din huvudbok för konto 1930 (eller det bokföringskonto du har kopplat till autokonteringen) med ditt kontoutdrag från banken.
Börja med att söka fram samma datum både i din internetbank och i huvudboken för 1930. Undersök om det ingående saldot är exakt samma på båda sidorna.
Stämmer saldot på internetbanken och i huvudboken?
Skiljer sig saldot mellan internetbanken och huvudboken?
Observera att du också kan få denna varning om du har ett reserverat belopp på ditt bankkonto, för till exempel kommande kortdragningar.
Jag fick detta meddelande (påminnelse om saldodifferens) när jag nollställt en verifikation, innan jag lagt upp den korrekta. Detta borde stå med som en möjlig anledning.
Hände mej samma som Therese också när jag nollställde också.
Man borde kunna göra om den i autogirot igen om det ska bli rätt.
Men den försvann och man fick rätta den manuellt
och då blev det ett felmeddelande istället.