Interna hjälpcentret

Påminnelse saldodifferens

Artikeln uppdaterades

Om du har fått en saldodifferens i din autokontering stämmer inte saldot på ditt bankkonto överens med saldot på det aktuella bokföringskontot för bankkontot (vanligtvis bokföringskonto 1930). 

När du fått en saldodifferens möts du av ett påminnelsemeddelande i din autokontering som talar om att något inte stämmer. Saldot på bankkontot kan antingen vara större eller mindre än bokföringskontot. 

Ska_rmavbild_2017-08-11_kl._09.04.35.png

För att ta reda på vad saldodifferensen beror på kan du följa dessa steg: 

Uppdatera informationen från din bank ▾

Du kan hoppa över detta steg ifall du har e-bokföring via Swedbank

Börja med att uppdatera överföringarna från Internetbanken till din e-bokföring, överför fram till dagens datum eller enligt de anvisningar som finns i din autokontering.

Läs mer om överföringar från din bank till e-bokföring

Har du en kredit på bankkontot? Läs mer här!

Om du har en kredit på bankkontot (exempelvis checkräkningskredit) så kan du få en saldodifferens på grund av detta. Det beror på att vi läser in saldot på bankkontot och jämför det med händelserna som skett på kontoutdraget. Dessa skiljer sig om man har kredit eftersom du då vanligtvis har ett större saldo på bankkontot än summan av händelserna på kontoutdraget. Skillnaden mellan dessa är den kredit som du har tillgänglig. 

Uppdatera ingående balanser ▾

Det kan vara dina ingående balanser som inte är uppdaterade från föregående år. Om du fört in ingående balanser manuellt kontrollera att dessa är korrekta.

Läs mer om ingående balanser 

Startdatum för avläsning av bankkonto ▾

Kontrollera vid nystart att bankkontots avläsningsdatum har blivit korrekt inställt, så att alla händelser finns synliga i autokonteringen. Kontrollera att du kopplat rätt bokföringskonto till aktuellt bankkonto under kontokopplingar.

Läs mer om avläsningsdatum och kontokopplingar

Stämma av huvudboken mot bank ▾

Saldodifferensen kan också bero på att någonting missats att bokföras alternativt bokförts fel. För att undersöka detta behöver du stämma av din huvudbok för konto 1930 (eller det bokföringskonto du har kopplat till autokonteringen) med ditt kontoutdrag från banken.

Börja med att söka fram samma datum både i din internetbank och i huvudboken för 1930. Undersök om det ingående saldot är exakt samma på båda sidorna.

Stämmer saldot på internetbanken och i huvudboken?

Bra, då flyttar du datumet framåt i tiden, förslagsvis en månad, för att undersöka ett annat datum på samma sätt. När du kommer till det datum där saldot skiljer sig, då vet du inom vilket datumintervall differensen finns.När du vet i vilken period felet ligger kan du jämföra huvudboksutdraget med kontoutdraget post för post för att se vad som skiljer sig åt.

Skiljer sig saldot mellan internetbanken och huvudboken?

Då vet du att differensen fanns vid detta datum. Flytta datumet bakåt i tiden, förslagsvis en månad, för att undersöka ett annat datum på samma sätt och för att hitta då det ingående saldot var samma mellan kontoutdragen och huvudboken.När du vet i vilken period felet ligger kan du jämföra huvudboksutdraget med kontoutdraget post för post för att se vad som skiljer sig åt.

  

 

Läs mer om huvudboken 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer