Under Anpassa > Fler inställningar bokföring > Grunduppgifter reglerar du inställningarna för din bokföring. Uppgifterna styr främst ditt arbetssätt och dina rapporter i programmet. På Registerutdraget från Skatteverket står flera av uppgifterna du ska fylla i.
Under bokföring ställer du in vilken bokföringsmetod du ska använda.
Välj metod. Det finns två bokföringsmetoder i Sverige. Kontantmetoden, även kallad bokslutsmetoden, innebär att bokföring sker en gång i samband med att betalningen har skett. Faktureringsmetoden är mer komplex och innebär att redovisning sker två gånger, på fakturadatum och betaldatum. Läs gärna mer om hur de olika metoderna fungerar i programmet här.
Spara ändringarna.
Under moms ställer du in om och hur ofta ditt företag ska att redovisa moms.
Ange om du är momsregistrerad.
Om du svarar Ja väljer du hur ofta du ska skicka in din momsrapport till Skatteverket.
Spara ändringarna.
Här kan du ange Supportfunktion om du vill ha hjälp att nollställa systemet helt eller radera verifikationer.
En nollställning innebär att du rensar allt i programmet och börjar om. Om du endast vill ta bort en del av bokföringen och det blir för tidskrävande att korrigera kan du istället välja att radera verifikationer.
Läs mer om att nollställa bokföringen
Läs mer om att radera verifikationer
Var ändrar jag namn och adress? Har nytt namn och adress sedan två år, har försökt att ändra på olika sätt, men får fortfarande fakturor med de gamla uppgifterna. Revisorn börjar undra om jag betalar för någon annan, bara mitt förnamnet rätt.