Om du gör ditt bokslut själv så är det viktigt att man tänker på dessa saker nedan:
Avskrivningar: Om du har inventarier bokförda i ditt företag så behöver du även göra avskrivningar på dessa, för att göra en värdeminskning och dela upp kostnaden per år. Det vanligaste är att man skriver av sina inventarier på 5 år, men om du är osäker vad som gäller för dig så kan du alltid kontakta Skatteverket. Hur du gör detta kan du läsa om här: Avskrivningar
Periodiseringar: För att dina intäkter och kostnader skall hamna på rätt räkenskapsår så behöver man göra periodiseringar i sitt bokslut. Det finns både upplupna samt förutbetalda intäkter/kostnader att ta hänsyn till. Upplupna är om du har sålt/köpt något, men ännu inte hunnit få/skickat någon faktura. En vanlig upplupen kostnad är kostnaden för bokslutsarbetet om du anlitar en konsult, då detta sker efter ditt räkenskapsår är över, men kostnaden tillhör det året. Förutbetalda är om du har betalat/fått betalt för något men intäkten/kostnaden gäller nästa räkenskapsår. En vanlig förutbetald kostnad kan vara lokalhyra, som man normalt sätt betalar i förskott. För att läsa mer om hur man bokför detta kan du läsa här: Periodiseringar
Varulager: Om ditt företag har varor i sitt lager i slutet av året så skall detta värdet bestämmas enligt lägsta värdets princip. Det finns två olika sätt att använda när man värderar sitt lager, anskaffningsvärdet, verkligt värde även kallat nettoförsäljningsvärde samt och (mer ovanlig metod) återanskaffningsvärdet. För att få veta mer om de olika metoderna man kan använda samt hur man bokför det så kan du läsa mer i dessa länkar: Bokföra varulager samt Varulager SKV
Kundförluster: Det är också viktigt att kolla vid bokslutet om man har några kundfordringar som man tror man inte kommer få betalt för, alternativt inte kommer få hela beloppet för. Detta på grund av att du inte skall uppvisa för höga tillgångar som du inte har. Det finns konstaterade samt befarade kundförluster, och det kan vara lite knepigt hur man avgör vad din kundförlust är. Känner du dig osäker på vad som gäller för dig så kan du kontakta skatteverket eller en konsult. Här kan du läsa mer om skillnaden, samt hur man bokför förlusten: Bokföra kundförluster
Stämma av saldot på skattekontot mot 1630: När man har ett aktiebolag så skall man bokföra alla sina händelser mot 1630 skattekontot, och detta kontots saldo skall stämma överens med det saldot du har på företagets skattekonto per samma datum. Så när du gör ditt bokslut, så är det viktigt att du dubbelkollar att det saldot stämmer mot vad du har för utgående saldo på skattekontot per sista dagen på ditt räkenskapsår. Lär mer om hur du bokför skatt i AB här och här.
Kassa och bank: Tänk på att även stämma av de utgående saldon som visas i Balansrapporten under rubriken "Kassa och bank" att de stämmer med det som faktiskt finns på företagets bankkonto/n och eventuell kontantkassa vid räkenskapsårets slut.
Kommentarer